Deel 3 Tijd met mijn papa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu Deel 3 Tijd met mijn papa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu

Deel 3 Tijd met mijn papa

Door: Ilse van Paasschen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

Ok, zoals nienke al had geschreven het ging hier bij het internetcafe weer eens behoorlijk mis. Hadden we net het hele verhaal van mijn vader ingetypt is er van alles gedeleted. Gevolg was dat ik behoorlijk chagerijnig werd en dat ik het verhaal nu opnieuw ga intypen (rob heeft het al helemaal op papier staan) Zodat jullie weer helemaal op de hoogte zijn.
Rob zit inmiddels in het vliegtuig en ik heb echt een heel leuke tijd met hem hier gehad.


Deel 2 Tijd met mijn Papa

Een update van mijn vaders belevenissen!

Woensdag 17 januari
Terug uit het inertnetcafe voor de deur thuis. Kwam ik een man tegen op straat waarbij ik mango's (manja) kon kopen, een plastic tas met 9 stuks voor 10 SRD (=3.5 e)ik gaf hem 20 maar hij had geen wisselgeld. Hij zou op de hoek bij de supermarkt wel even gaan wisselen... Hij liet zijn spullen staan en riep nog dat ik echt niet weg mocht gaan met de rest van zijn handel. Hij moet nu nog terug komen....

Donderdag 18 januari
Vanmorgen Ilse met de taxi aar school getuurd, het regende te hard. Daarna nog tot 9 uur gelapen (rustig aan)
's Middags naar de stad voor een paar boodschapjes. Toen Ilse thuis kwam van haar werk heeft ze roti gehaald en hebben we dat lekker aan de keukentafel opgegeten. Daarna om 19 uur naar de Nederlandse ambassade daar werd namelijk De Soldaat van Orjanje gedraaid. Jeroen Krabbe (een van de hoofdrolspelers) is ook in het land en die kwam een voorwoordje doen. Dus we hebben een film in zo.n beetje de openlucht bekeken. Na de film nog even een drankje gedaan op het terras.
Hier wist iedereen al van jullie storm af, er was namelijk een live journaal bij ons op de tv.

Vrijdag 19 januari
Ilse heeft een vrije dag we gaan vandaag de stad in om souveniers en dergelijke te kopen. Op de hoek bij Krasnapolsky de beste schaafijs van de stad gegeten. Daarna om ongeveer half twee afgesproken bij het bedrijf waar Elise en Shelly stage lopen. Dit is een houthandel en we mochten een bezoek brengen aan de fabriek.
's Avonds gezellig met z'n tweeen bij Mi Rosso gegeten een heel erg leuk javaans restaurantje in Blauwgrond. Zeer goed gegeten.
Redelijk vroeg gaan slapen na zo'n vermoeiende winkeldag.

Zaterdag 20 januari
Om 9 uur kwam de huibaas ons ophalen voor een dagje Groningen met zijn truck. Elise en Shelley gingen ook weer mee dus die moesten we eerst ook weer ophalen. Groningen is een klein stadje in het westen van Suriname.
We waren om ongeveer 16 uur weer thuis, dat was wel goed want zo konden we even rusten want deze avond kwam Lambert aan en Ilse moest hem natuurlijk de Starzz laten zien. Eerst met Ilse Lambert uit Torarica opgehaald. Even gegeten op het terras van Suriani en daarna op een ander terrasje met de rest van de meiden nog wat drankjes gedronken. Om 1 uur ging ik naar huis en de jongelui uit.

Zondag 21 januari
Naar de markt in de straat om de hoek. Verschillende spullen natuurlijk voornamelijk groente ook vis "vers" gedroogd en gezouten vlees bevroren of levende kip. Er werden ook wel wat spulletjes verkocht. Een Nederlander met boeken, ik vond een Maigret!
Ilse werd wakker gemaakt door de schoonmaakster. Om 11.30 Lambert ophalen voor een uitgereide rondleiding door fort Zeelandia.
Daarna echte koffie met gebak. En de dierentuin bezocht. Klein wel aardig ze doen hun best maar zoals bijna alles in Suriname geen onderhoud.

Maandag 22 januari
6 uur ontbijten met Ilse en zij gaat zoals elke dag om 6.30 op de fiets naar school. Ik ben vroeg boodschappen gaan doen want Ilse kookt vanavond. Lambert en ik hebben afgesproken in de Waag en hebben vandaag brommers gehuurd.
Programma;
- Bezoek Kangoeroeschool (zodat Lambert de klas van ilse ook kan bekijken.
- Claudia A. (aids kinderen opvang waar Eline vrijwilligers werk doet) erg heftig om dat te zien.
- De Brug over naar de andere kant van de rivier. Richting Fort nieuw Amsterdam. Onderweg gestopt bij een houtzagerij. Hier worden de hardhouten stammen verwerkt tot planken en balken. Enorm we heben er zo'n 1.5 uur rondgelopen en uitleg gekregen. De mensen zijn erg aardig wanner je intresse toont.
Daarna Marienburg bezocht. Dit is een oude suikerplantage/fabriek. Deze is ongeveer 20 jaar geleden gesloten en alles wat los zat is meegenomen. Zelfs een 45 meter hoge koperen destilatie toren/ketel waar ze de bekende 90% rum in maakten. Er staan nog wel een suikerpers (Werkspoor Amsterdam) en 6 stoomketels (Stork Hengelo)
Om 5 uur richting huis voor het diner van Ilse. Gemarineerde kippenvleugeltjes, koudeband, zoete aardappels en oker. Allemaal heel bijzonder.

Dinsdag 23 januari
Ilse en ik hebben de brommers nog tot morgen 14 uur dus vandaag samen in Paramribo en omgeving rond gereden. En om 17.30 uur Lambert uitgezwaaid. Laatste keer Surinaams eten aan de Waterkant bij het fort.

Woensdag 24 januari
Laatste dag! Ilse is vandaag met de brommer naar school, ik moet opruimen, koffer pakken laatste boodschapjes doen. Om 16 uur naar het vliegveld kom dan met vlucht PY 994 naar Amsterdam.

Nogmaals bedankt voor jullie inzet, ik ben er behoorlijk van opgeknapt. Zo'n 12 dagen bij mijn kind na vier maanden doet me goed!

Rob

  • 25 Januari 2007 - 07:36

    Wiesje:

    hallo ilse,zit op dit moment
    het verslag van rob te lezen ,voor dat ik astrid ophaal om naar schiphol te gaan, deze communicatie gaat me toch echt te snel, de concequentie is dat rob straks nauwelijks nog iets te vertellen heeft,
    lieverd jou dagen in suriname zijn zo langzamerhand ook aan het minderen, zo te merken ga je dit land heel erg missen maar wie weet wat de toekomst je allemaal brengt, dikke kus uit een lekker fris amsterdam.xxxxxje w.

  • 25 Januari 2007 - 08:17

    Lesja:

    He lieve ils,
    dat ziet er echt goed uit! fijn om je pappa zo 12 dagen om je heen te hebben?! En heb jij al weer n heel klein beetje zin om terug te gaan ofhu.....
    tot spreeks/mail. liefs lesja

  • 25 Januari 2007 - 10:56

    Floor:

    hey lieve Ilse,
    Fijn dat jullie zo hebben genoten. Erg leuk wat jullie allemaal hebben gedaan. Jij nu nog maar een maandje. Ben je al aan het aftellen? Of nadert het eind te snel?
    Ik ga morgen lekker een weekje skien. Als ik terug ben zal ik jou verslag doen van hoe het is om kou te leiden.
    Kusjes Floor

  • 25 Januari 2007 - 17:05

    Joost Jumbo:

    hoi ilse heb het ver haal van jou en je vader gelezen vond het erg leuk wat jullie heben ge daan hoop dat je daar nog een fijn tijt heb en tot de volg de mei joost

  • 30 Januari 2007 - 15:35

    Sanne:

    Super dat je vader langs is geweest!!Wat leuk om te lezen dat hij zo trots op je is.
    En hij houdt jou tempo aardig bij, wat heeft hij veel dingen ondernomen.
    Geniet nog even van je laaste maand daar en kom dan maar gauw weer terug. duizend kusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

....

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2007

Aan alle leuke dingen komt een eind....

12 Februari 2007

quiquiba laten zetten!

30 Januari 2007

Fawaka?!

25 Januari 2007

Deel 3 Tijd met mijn papa

23 Januari 2007

Deel 2 Tijd met mijn Papa
Ilse

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 29442

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2012 - 18 Februari 2013

Azië en Oceanië

06 September 2006 - 28 Februari 2007

Suriname

24 Juni 2010 - 30 November -0001

Clipper Stad Amsterdam

Landen bezocht: