quiquiba laten zetten! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu quiquiba laten zetten! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu

quiquiba laten zetten!

Door: Ilse van Paasschen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

12 Februari 2007 | Nederland, Amsterdam

Hoi iedereen!!

Goed ik heb toch weer een aantal dingen meegemaakt die ik nog nooit eerder had gedaan.

Ik begin met het afgelopen weekend dat was namelijk geweldig echt niet te beschrijven hoe mooi. Ik ben namelijk naar Galibi geweest. Galibi is een natuurreservaat in het noord oosten van Suriname, ongeveer 150 kilometer van Paramaribo. En dit is een van enige 5 stranden van de wereld waar schildpadden hun eieren leggen. Het legseizoen is net begonnen dus de kans was groot dat we in ieder geval een schilpad tegen zouden komen die zijn eieren kwam ingraven. Zaterdagochtend (vroeg) vertrokken met een busje richting de kust (zo'n 3 uur rijden) daar per boot (ongeveer 1 uur) naar Galibi. Daar konden we onze hangmatten in de hut ophangen en een beetje door het indianendorpje wandelen. Ik ben samen met Paul, Sibe, Quint, Leon (de houthakkers ;-) en Karen dit weekend op stap geweest. Na het eten om een uur of 21 kwam onze boot ons weer oppikken om naar het legstrand te varen. Zodra je daar aankomt moet je stil zijn en geen lichten gebruiken zodat je de schildpadden niet weg jaagt. Na een tijdje wandelen zagen we een schildpad! Deze was zich net aan het uitgraven, dus de eieren waren al gelegd. Hierna zagen we een schildpad het land opkomen en zich het strand opwerken. Uiteindelijk hebben we alles gezien wat we in dit seizoen hadden kunnen zien (het land op en af, met onze neus op het leggen, paren, nest dicht maken). Het was zo mooi er hing een onzettend mooie sfeer het was ook zo mooi om in het donker over het strand te wandelen en dan die grote beesten op te zoeken. Echt onvergetelijk. Echt wat je op discovery chanell ziet maar dan honderd keer mooier.
De volgende dag naar Frans Guyana dat is ongeveer 15 minuten varen van Albina. En echt heel erg anders dan Surname. Het is daar nog echt frans grondgebied. Allemaal erg mooie gebouwen en franstalig en alles veel beter onderhouden dan hier. Maar het was zondag en dan is daar dus geen kip op straat. Dus dat was wel een klein beetje jammer.
Weer terug met de bus naar de stad, met een kleine pech break waren we om 20 uur weer terug.
Eline is zondag vertrokken dus die was er niet meer toen ik thuis kwam. We hebben nu weer een nieuwe huisgenoot, Sabriena. Ben nu dus weer met z'n drieen, en morgen komt er geloof ik weer iets nieuws.

Afgelopen woensdag heb ik quiquiba laten zetten (vlechtjes) Het stond errug leuk maar was wel vier uur werk. Met het weekend was het ook wel erg handig want je hoeft je haar dus helemaal niet te kammen het zit meteen goed. Maar heb het er nu wel weer uit begon namelijk te pluizen.

Vorige week zaterdag zijn we met een groepje de suriname rivier opgeweest om naar de dolfijnen te kijken. En in tegenstelling tot de hoeveelheid schildpadden die we gezien hebben (10) zagen we geen enkele dolfijn. Maar wel heerlijk op een strand gelegen en op het dak van het bootje liggen zonnen. Echt heerlijk.
Zondag naar white beach, met al die nieuwe mensen moet je dat soort dingen natuurlijk even laten zien ;-)

De afgelopen week heb ik al de hele week de nieuwe juf van mijn klas, Susanne, in de klas gehad. Het is echt vreemd om je kinderen over te moeten dragen aan iemand anders. Heb al een week tranen in mij ogen. Ik word nu ook echt overspoelt met tekeningen en briefjes van mijn kinderen. Woensdag, mijn laatste dag, wordt echt heftig. We hebben wel feest op school want het is dan juffen en meester dag. Rick en ik nemen samen afscheid dus kunnen elkaar goed steunen.
Kijk er ook wel een beetje naar uit om eindelijk weer eens uit te slapen. En waarschijnlijk ga ik nog een tripje maken met Maud naar Brownsberg.

tot snel en heel veel kussen van mij

  • 12 Februari 2007 - 19:56

    Steef:

    Lieve Ils,
    Wiesje en ik hebben vandaag Na, Joost en Tijmen helpen verhuizen naar hun boot in Vreeland, heel spannend en heel leuk! Veel plezier en vooral succes op je laatste dag als juf in Suriname,
    dikke kus Steef

  • 12 Februari 2007 - 20:47

    Lesja:

    Zo dat staat goed die vlechtjes!! nice!! en WAUW schildpadden met alles erop en eraan....sterkte met afscheid nemen en tot snel, liefs lesja

  • 12 Februari 2007 - 21:32

    Eline:

    Hej lieverd,

    Ik vond het heel jammer dat ik jou niet meer heb gezien zondag.. Ik had nog een klein beetje hoop maar helaas! Het is hier echt steen en steen koud maar ik had echt een onwijs leuke aankomst en nog steeds erg gezellig en leuk om iedereen weer te zien! Succes nog de laatste paar weken! Trouwens ik ben nog gebeld vandaag door die jongen van in Starzz van vrijdag die maat van sergio ;) heb ik weer! Doe giovanny en die meiden de groeten!!

    Dikke kus en ik mis je nu al

  • 13 Februari 2007 - 10:57

    Floor:

    hi lieve Ilse,
    nog heel even en dan ben je weer in het koude kikker land. Ben dan blij dat je weer terug komt, want dan kan ik gewoon bellen als ik zin heb. Zal het wel missen om een mailtje te ontvangen met het goede nieuws, dat er weer een leuk bericht staat op je site.

    Geniet van de laatste twee weken en ik zie je gauw.

    Liefs Floor

  • 13 Februari 2007 - 11:26

    Lambert:

    Ik ben jaloers! Ik als groot schildpaddenliefhebber wil dat ook graag een keer zien. Ben benieuwd naar je foto's... Nou, nog 11 dagen, Ils. Geniet er nog even van. Tot volgende week.
    Liefs en groetjes, Lambert

  • 13 Februari 2007 - 15:29

    Elise:

    Hey lief,

    wat ben ik jaloers! had ook zo graag die discovery momenten willen meemaken, maar helaas dat zat er voor mij niet in dus zal het moeten doen met jullie verhalen en foto's en zo te horen was het echt prachtig!

    het begint nu wel stil te worden daarzo he, eline ook al vertrokken!

    Meid geniet er nog even ontzettend van de laatste 2 weekjes en heeeel veel succes morgen met het afscheid nemen van 'je kids' in ieder geval fijn dat rick en jij elkaar nog hebben!

    Ik spreek je snel!

    dikke kus

  • 13 Februari 2007 - 21:10

    Merel:

    tot gauw, lieve meis, geniet er nog even van. als je weer hier bent ben je zeer welkom in mijn nieuwe eigen huis! kus!

  • 13 Februari 2007 - 21:22

    Elisette:

    Wat is er in een half jaar toch weer veel gebeurt! Je zal starks met iedereen veel moeten bijkletsen! Ik vind het wel heel jamer dat ik in de bergen zit als jij terug komt. Onze ontmoeting moet een weekje wachten!
    Lieverd, geniet van de tijd die je nog ret en geef de kinderen een extra dike knuffel ook van mij!
    XX Elisette

  • 15 Februari 2007 - 23:39

    Joost Jumbo:

    hoi llse het ver haal was weer moi ik heb er fan ge noten ge niet nog even van deze week nog en we soreeken elkaa wel gr joost jumbo

  • 17 Februari 2007 - 23:20

    Lot:

    Lieve Ils!

    Je komt alweer bijna terug, zal wel moeilijk zijn om afscheid te nemen van die lieve kindjes en iedereen daar. Maar goed, wel leuk voor ons hier allemaal natuurlijk :-)
    Ff je foto's weer bekeken en staat je echt goed die vlechtjes, was die 4 uur wel waard! Jammer dat het zo snel eruit moest...

    Tot snel en veel plezier nog de laatste paar dagen!

    Dikke kus, Lot

  • 19 Februari 2007 - 08:07

    Aya:

    hoi ilse, wat een geweldige ervaringen ben je rijker. moeilijk en dubbel deze laatste week lijkt me. afscheid, ook van je klas en weer naar alle vertrouwde mensen hier! Rob had mij trouwens verrast met een handige gerecycelde (?)boodschappentas, helemaal surinaams. een hele goede laatste week gewenst en tot zondag! liefs aya

  • 21 Februari 2007 - 07:49

    Renate:

    Ha Ilse!
    Tjee meid je laatste week al weer aangebroken. Wat gaat dat snel hé. Neem alles nog maar goed in je op en geniet ervan.
    Groetjes Renate

  • 21 Februari 2007 - 09:24

    Rick:

    Ha ils,

    Het is wel weer wennen in Nederland hoor... hectisch en koud! nog eventjes en je kan het ook weer ervaren! Heel veel plezier de laatste dagen, sluit het goed af!
    groetjes Rick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Suriname

....

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2007

Aan alle leuke dingen komt een eind....

12 Februari 2007

quiquiba laten zetten!

30 Januari 2007

Fawaka?!

25 Januari 2007

Deel 3 Tijd met mijn papa

23 Januari 2007

Deel 2 Tijd met mijn Papa
Ilse

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 29439

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2012 - 18 Februari 2013

Azië en Oceanië

06 September 2006 - 28 Februari 2007

Suriname

24 Juni 2010 - 30 November -0001

Clipper Stad Amsterdam

Landen bezocht: