Ben erg culti bezig - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu Ben erg culti bezig - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu

Ben erg culti bezig

Door: Ilse van Paasschen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

23 Oktober 2006 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!!

Nou mijn derde week als juf heb ik nu achter de rug, en ik heb het nog steeds echt super naar mijn zin.
Afgelopen vrijdag mijn allereerste ouderavond gehad. Aan de ene kant had ik er een heel goed gevoel over. De ouders, die er waren, waren positief en vonden het allemaal heel erg goed wat we deden. Maar aan de andere kant vind ik zelf dat er nog zoveel meer verbeterd kan worden en dat ik nog veel meer tijd nodig heb om ook inhoudelijk alles op orde te krijgen. Wel vonden ze het behoorlijk vervelend dat de kinderen een leraren wissel krijgen in februari. Maar ik heb ze uitgelegd dat we de wissel soepel laten verlopen en dat ik toch echt niet langer weg kan blijven uit Nederland omdat ik dan iedereen teveel ga missen. Daar konden ze zich wel in vinden.

Deze week afscheid genomen van vijf huisgenoten. Doenja ging donderdag weg en zaterdag volgden Sanne, Shenice, Malou en Devina. Dus de rust is weer een beetje terug in huis. Wel een nieuw huisgenootje Renee mogen ontvangen. Zijn nu met zn drieen, heel erg prima.

Vrijdag dus ouderavond, uiteten en gestapt. Zaterdag was het Dewahli, het lichtjesfeest van de Hindoestanen. Het de viering van het goede op het kwade een keer per jaar bij nieuwe maan. De hindoestanen zijn een aantal dagen bezig met het reinigen van hun huis en dat moet klaar zijn voor zonsondergang op Dewahli. Ik heb zaterdag mijn kamer een grote beurt gegeven en s'avonds waren we uitgenodigd bij een hindoestaanse familie. Heerlijk gegeten en genoten van alle mooie lichtjes in de tuin. De twee kinderen van die familie zitten bij Rick en mij op school.
Op zaterdag ben ik ook bij kindertehuis Ramoth langsgeweest. Ben met de kinderen gaan zwemmen en ben van plan om om de twee weken op zaterdag dat te gaan doen en af en toe een middag huiswerkbegeleiding. Vond het erg leuk, het zijn leuke kinderen en het huis ziet er een stuk beter uit dan bij Claudia A.
Zondag zijn we met zn negenen naar Nieuw Amsterdam gefietst. We moesten eerst met een bootje naar de overkant van de Suriname rivier naar Meerzorg en vanuit daar ongeveer 15 km fietsen naar Nieuw Amsterdam daar het fort bekeken. Maar toen waren we nog niet zo moe dus zijn we door gegaan naar Marieenburg. Een oude suikerplantage bezocht. Erg mooi maar wel vervallen zie de foto's op mijn album. Bij Marieenburg hebben we toen een bootje gepakt naar de plantage aan de overkant en daar was net een javaanse dans bezig. Toen terug gefietst naar huis. Denk dat we wel zo'n 40 km hebben gedaan, ben een beetje verbrand had ook niet zo'n goed hemdje aan en heb nu allemaal strepen en een rode neus :-s
Vandaag is het hier een landelijke feestdagt Idel Fitr (weet niet precies hoe je het schrijft) einde van de ramadan. Vanmorgen vroeg naar het onafhankelijkheidsplein geweest, daar werd het zanggebed gedaan dat was heel mooi om mee te maken. Het hele grasveld zat vol met mensen die aan het bidden waren. Daarna met Susanne en Rick lekker een cappucino en een stuk taart gegeten. En ga zo nog even naar het zwembad en dan is het weekend weer voorbij en begint de werkweek weer...
Vrijdag moet ik afdansen bij salsa en dan kan ik misschien door naar de semi-gevorderden.

Dikke kus ilse

  • 23 Oktober 2006 - 16:46

    Floor:

    hi lieve Ilse,

    wat heerlijk om weer een bericht van je te lezen. Ik ben zo ontzettend blij voor je dat het allemaal zo lekker gaat daar. Heb je nog nieuws over je verhuis plannen? Zodirect jarig! heb je al plannen wat je gaat doen?
    Marienburg, dat ken ik wel van een drankje die we bij de gall verkochten. 81% en die gingen vaak met dozen de deur uit. Het schijnt in suriname nog sterker te zijn, maar omdat we hier zoveel regels hebben mag het percentage niet hoger. Veel surinamers koken ermee maar er zijn een aantal bikkels die het ook zo drinken. Heb je het al geproeft. Heb je trouwens al iets aan je woorden boek sranang tongo gehad?
    Ik ben erg benieuwd naar je volgende verslag. Meissie geniet er lekker van. We denken aan je.

    dikke knuffel Floor

  • 23 Oktober 2006 - 19:47

    Merel:

    dag meissie, wat leuk, weer een update! Het klinkt allemaal weer hartstikke goed ... Wel foto's maken, he?! Kus!

  • 23 Oktober 2006 - 23:58

    Paul:

    hey lieverd
    zo te zien gaat alles goed. en goed omt e horen dat je het nog steeds naar je zin heb. bij ons is het echte herfstweer nu aan de gang. en bij jou is het waarschijnlijk lekker warm. der zijn een paar plantages in suriname die niet vervallen zijn en waar mensen gewoon op wonen. maar goed die kom vast nog wel een keer tegen. spannend zeg zo'n ouderavond. ik hoop dat je door kan naar de semi - gevordenen kan jij mischien een paar pasjes leren als je terug bent.

    liefs paul

  • 24 Oktober 2006 - 19:52

    Lesja:

    hej Multi Culti,
    Klinkt weer goed! spannend zo'n ouderavond maar volgens mij heb je je er met vlag en wimpel doorheen geslagen. Wees ook niet te streng voor jezelf! Tuurlijk het kan altijd beter en mooier maar ze mogen al heel blij zijn met het feit dat jij daar juf bent!
    Lekker cultureel bezig, ook nog maatschappelijk verantwoord aan t werk, bootje varen en tussendoor ook nog n dansje dansen...opweg naar de semi gevorderen, wauw! Hier is t nu echt herfst geworden. Al vallen de blaadjes dit jaar wat later omdat het eerder nog te ´warm´ was. Verder druk bezig met school. Vandaag mijn flyer gemaakt. Zal hem naar je opsturen als ie af is! tot laters liefs les

  • 28 Oktober 2006 - 08:45

    Hans Kambier:

    Hoi Ilse,
    Ik heb van je vader je site adres gehad en je belevenissen en foto's gezien.
    Leuk en een hele mooie ervaring lijkt me.
    Nog een heel fijne tijd daar en ik kijk nog wel eens op je site voor het vervolg. Als het lukt ga ik voor het eind van het jaar nog een keer naar je vader. Eerst nog een project van 14 dagen in Ekarinabug in Rusland eind november. (ook vrijwillegers werk)Het zal dus wel december worden voordat we naar Amsterdam kunnen.

    Groeten Hans Kambier

  • 05 November 2006 - 18:44

    Christina Kroes:

    Hoi Ilse,

    Het is een dagje te vroeg, maar morgen ben ik niet in de gelegenheid je te mailen. Ik wil je alvast een hele fijne verjaardag wensen. Wellicht word je toegezongen door je leerlingen. Ze zeggen hoe ouder hoe wijzer, ik denk dat het voor jou wel geldt. Wat een enorme ervaringen en indrukken doe je op in Suriname! Zo te lezen heb je naast de verantwoordelijkheid voor de leerlingen ook tijd voor ontspanning en zie je veel van je omgeving.
    Als je weer terug bent in Nederland kom je maar even in Friesland kijken, je vader is afgelopen week een nachtje geweest.
    Samen met mijn vader op de logeerkamer. Of dit een optimale nachtrust is geweest, daar twijfel ik aan, maar goed het was wel heel gezellig.
    Ilse, nog een hele goede tijd toegewenst en tot ziens. Heb je daar trouwens nog (BMW) motoren gespot?

    Hartelijke groeten út Wergea,

    Christina.

  • 06 November 2006 - 08:17

    Aya:

    gefeliciteerd met je verjaardag!! en wat leuk om op de hoogte te blijven. bye aya

  • 06 November 2006 - 10:38

    Bregt:

    hee Ilse,

    allemaal leuke verhalen! en je bent jarig vandaag! (toch? 6 november?)Gefeliciteerd! en veel groeten,
    Bregt

  • 06 November 2006 - 14:08

    Nienke Van Der Star:

    VAN HARTE GEFELICITEERD, Lieve Ilse!!!!!!!
    Dat je maar een leuke verjaardag zult hebben!
    Ik neem vanavond een borrel op je! Veel liefs Nienke

  • 06 November 2006 - 15:29

    Steef:

    Lieve Ils,
    een heeeele dikke verjaardags kus,
    Steef

  • 07 November 2006 - 11:23

    Floor:

    hi lieve Ilse,

    Een dag te laat, maar daar moet je wel aan gewent zijn nu. Maar wel erg gemeend. Van harte gefeliciteerd. Ik ben erg benieuwd naar wat je hebt gedaan met je verjaardag. Van Nienke en mij is er een leuke verassing onderweg. Ben erg benieuwd naar je volgende verslag.

    Dikke knuffel Floor

  • 08 November 2006 - 18:35

    Sonia:

    HEY POPPETJUH!! hahaha ik ben misschien een beetje laat maar toch nog HARTELIJK GEFELICITEERD!! Ik hoop dat je het nog steeds heel erg leuk hebt daar en dat je een top verjaardag hebt gehad!

    Hier in NL is er niet echt iets speciaals! Gewoon wat tentamens en natuurlijk regen en kou!

    Nou tot snel! DIKKE brassa Sonia :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

....

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2007

Aan alle leuke dingen komt een eind....

12 Februari 2007

quiquiba laten zetten!

30 Januari 2007

Fawaka?!

25 Januari 2007

Deel 3 Tijd met mijn papa

23 Januari 2007

Deel 2 Tijd met mijn Papa
Ilse

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 29452

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2012 - 18 Februari 2013

Azië en Oceanië

06 September 2006 - 28 Februari 2007

Suriname

24 Juni 2010 - 30 November -0001

Clipper Stad Amsterdam

Landen bezocht: