Onafhankelijk in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu Onafhankelijk in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu

Onafhankelijk in Suriname

Door: Ilse van Paasschen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

06 December 2006 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!!!

sorry sorry sorry....
Dat ik zo lang niks van me heb laten horen, heel slecht want nu moet ik natuurlijk heel veel in een keer vertellen en dat is voor niemand leuk. (ik moet veel schrijven en jullie zitten zo lang aan dat beeldscherm vast)

Goed ik begin met onafhankelijkheidsdag. Dat was op Zaterdag 25 november. Wij zouden het op school op de vrijdag ervoor vieren. Maar door het overlijden van een vijfjarig jongetje van onze school hadden we besloten om de bazaar en het feest naar maandag te verhuizen.
Zaterdag groot feest in de stad. Ik ben s'morgens samen met Mirthe en Susanne en 6 kinderen van het kindertehuis, de stad in gegaan. We hadden 5 puberende meiden en een ongelooflijk lief jongetje mee. De meiden waren goed bezig om de hele dag voor iedereen te verpesten maar het jongetje maakte veel goed. Het defile op het onafhanklijkheidsplein gezien en lekkere dingen gegeten aan de waterkant. Onze andere huisgenoten waren ook met kinderen van hun weeshuis opstap dus het was een gezellige ochtend. S'middags weer naar huis om s'avonds weer de stad in te duiken. Goeie sfeer echt het was super gezellig.

Zondag Gingen we naar Overbridge, zon, zand en water, niet vervelend. Er zijn op het moment een aantal ouders over dus die waren mee. Wel leuk om te zien hoeveel mensen op hun ouders lijken.

Maandag het onafhankelijkheidsfeest door Rick en mij georganiseerd bij ons op school. Het was goed gelukt allemaal, leuk feest. Geen enkel complimentje van de directie. Beetje jammer.

De rest van de week was ik me vreselijk druk aan het maken over of ik mijn salsa examen op donderdag wel of niet zou halen. Maar de extra lessen die ik gevolgd heb hebben gewerkt! Ben geslaagd en jullie mogen me nu een gevorderde salsadanseres noemen!! Wil niet zeggen dat ik in nederland de sterren van de vloer ga dansen want heb nog niet het gevoel dat ik ook echt goed kan dansen...

Vrijdag hebben we ons met het huis vreselijk zitten bezatten op ons geweldige balkon. Echt heerlijk! Volgende dag vonden we het allemaal een stuk minder leuk maar dat doet er niet toe.
Er is hier nu een documentaire festival en zaterdag ben ik dus naar de bioscoop geweest. Vanavond weer een andere docu bekijken heb er veel zin in.
Zondag dan eindelijk de reeds in Nederland geplande dagtocht naar Santigron. Susanne, Renee, Mirthe en ik dus leuk groepje. We gingen eerst naar een vlinderkwekerij. De eigenaar gaf ons een rondleiding. Het was zo leuk die man had echt heel veel liefde voor zijn werk het straalde er vanaf. Ze kweken daar de vlinders die in vlindertuinen, bijvoorbeeld Artis, rondvliegen.
Na de vlindertuin gingen we het marrondorp Satigron bezoeken. We kregen een rondleiding van een bewoner, heb me een geweldige souvenir aan laten smeren. Het is een klein bekertje waar je water in moet doen dat 5 minuten moet laten staan en dan geneest het heel veel. Spannend he!?
Toen de veel besproken kinderboerderij bij colakreek (een aantal van hun vrijwilligers woonden na hun verblijf daar bij ons in huis en hadden niet zulke leuke verhalen)
Het was inderdaad een beetje zielige bedoening twee apen, een stekelvarken en drie eenden en dat was het wel zo'n beetje. Oja Sinterklaas kwam ook langs die die heb ik ook nog gezien!
Er wordt hier door veel mensen wel sinterklaas geviert maar door veel ook weer niet. Ze noemen hier 5 december kinderdag. En bij ons op school heet het Kangoeroedag. Er kwam een Kangoeroefamilie langs en die deelt kadootjes uit. De kinderen hebben een erg leuke dag gehad we hebben veel spelletjes gedaan en er echt een feest van gemaakt. Ik vond de hele organisatie behoorlijk slecht en kon me maar lastig over die irritatie heen zetten. Uiteindelijk heb ik wel tegen de collega's gezegt wat me allemaal irriteerde en nu voel ik me weer een stuk beter. Het is echt een communicatie/etiquette probleem waar ik tegen aan loop.
5 December hebben we met de ouders van Elise, Elise, Rick, Shelly en ik lekker surinaams gegeten en daarna veel tai tai, pepernoten en speculaasbrokken naar binnen gewerkt. Echt heerlijk. Zaterdag gaan we met de groep hier het grote sinterklaas doorgeef spel spelen :-)

Volgens mij heb ik jullie wel weer bijgepraat.

Volgende week weer een update ;-)

Kus ilse

  • 06 December 2006 - 21:41

    Merel:

    Leuk om weer een update van je te horen, mevrouw de salsa-danseres! (wil wel zien hoe goed je al bent hoor, als je terug bent :D).

  • 06 December 2006 - 22:44

    Ilse:

    goed om weer wat uitgebreider te lezen hoe het je daar vergaat! nogmaals gefeliciteerd met je dans-status!! ben zeer trots! ook goed te horen dat je de pepernoten niet mist dit jaar en ach sinterklaas of kangaroe, een balkon of een vlinderstuin...maak er een feestje van! liefs lesja

  • 07 December 2006 - 15:36

    Lesja Bedoel Ik:

    Ik bedoel dus Lesja en hoi ilse....ja reacties typen om 23:44....je ziet wat er gebeurt. :)

  • 07 December 2006 - 23:19

    Sanne:

    Jeetje gevorderde salsadanseres, goed hoor.
    Ook hier was het volop sinterklaas natuurlijk, qua school ben ik blij dat die lieve man weer in Spanje zit. Sommige kinderen in de klas waren om achter het behang te plakken. En meteen weer verder met de Kerst. ik ben wel benieuwd hoe er bij jou kerst wordt gevierd.
    Fijn om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt, maar ik begin je nu toch wel een beetje te missen. Kus

  • 08 December 2006 - 21:14

    Elisette:

    Van mij mogen ze de hele eerste week van December in het vervolg schrappen... ik houd niet van verjaardagen... niet van die van de Sint en niet van die van mij.
    Al krijg je wel hele fijne kadotjes!! tnx voor de Barbapapa klok!!
    Pam voelde zich toch behoorlijk alleen op t feestje!
    Ben blij te horen dat het zo goed met je gaat.
    Met mij gaat het nu ook weer helemaal goed, lange brieven komen er dus niet. Heb het ook wel zeer druk met school enzo!
    Lief vriendinnetje Ilse, ik mis je maar ben heel blij voor je dat je zoveel nieuwe ervaringen opdoet!
    xx Eli

  • 09 December 2006 - 14:06

    Willem:

    Dag Ilse!

    Hier willem, je buurman uit de kazerne. Kwam Rob tegen. Hij heeft nu voor me opgeschreven waar ik moest zoeken op internet (vorige keer mondeling, maar dat vergat ik) en waarachtig, daar ben je. Ziet er allemaal spannend uit! Een salsa-diploma, hoe werkt dat? Wil je dan ook nog wel met ongediplomeerden dansen? ("Dag mevrouw, mag ik deze dans van u?"..."Graag meneer, maar heeft u een diploma?"... "Eh, nee, eigenlijk niet".. "Dan gaat het helaas niet door. Ik dans niet met ongediplomeerden"). Afijn, ik doe je de hartelijke groeten, ook van Marianne en Simon.
    Willem

  • 10 December 2006 - 17:28

    Pamela:

    He liefie,
    ik was indd een beetje alleen op het feestje van eli, Jij was er niet , sanne was er niet. Dus ik kroop steeds dieper weg in mijn schulpje, je weet wel!!! Er is een vacature bij ons op school, jammer dat je nu niet in nederland ben want je had zo na de kerst kunnen beginnen bij ons. Ik heb inmiddels twee keer mijn leeskast verkocht, goed he. Een van de eerste dingen die wij gaan doen als je terug bent is ff lekker stappen , goed.
    Dikke kus Pam

  • 10 December 2006 - 19:37

    Paul:

    Ik heb het onthouden! Nogmaals bedankt voor de dans! Ik ga het missen! En mocht je mij gaan missen: paulvanosch.waarbenjij.nu (volgens mij hebben we dezelfde smaak in achtergrondjes ;) )

  • 16 December 2006 - 16:12

    Lara:

    Salsa...wauwie...
    En vanavond is er in de y-kelder een glitte party...Hallo een verkleed feesie en Ilse is er niet bij.....Dat is echt een gemis. En om het gemis van jou een beetje op te vullen heb ik zo waat een glitter hempje aangeschaft;0. En toch is dat anders...Mis je hoor.
    dikke knuffel.
    kus lara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

....

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2007

Aan alle leuke dingen komt een eind....

12 Februari 2007

quiquiba laten zetten!

30 Januari 2007

Fawaka?!

25 Januari 2007

Deel 3 Tijd met mijn papa

23 Januari 2007

Deel 2 Tijd met mijn Papa
Ilse

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 29461

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2012 - 18 Februari 2013

Azië en Oceanië

06 September 2006 - 28 Februari 2007

Suriname

24 Juni 2010 - 30 November -0001

Clipper Stad Amsterdam

Landen bezocht: