Tijd met mijn Papa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu Tijd met mijn Papa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu

Tijd met mijn Papa

Door: Ilse van Paasschen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

17 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!!!

Mijn vader is er!!
Nu volgt een stuk, door hem geschreven, over zijn belevenissen hier;



Hallo allemaal

Eerst natuurlijk alvast een enorm bedankt aan allen die via Astrid!!!!! in het "complot" zitten, om deze reis plus verblijf hier bij Ilse voor mij mogelijk te maken.

Ik kijk mijn ogen uit. Vooraf in Amsterdam heb ik natuurlijk zoveel mogelijk informatie gelezen en met Surinamers gesproken. Het is volledig anders wanneer je het zelf hier ter pleke beleeft. Ik voel me op mijn gemak alles is in het Nederlands in de vele (chinese) supermarkten heel veel Hollandse producten, unox, knorr, jonker fris, euroshopper, goudse kazen en alle internationale bekende merken. Ik vind de prijzen redelijk maar voor hier lokaal is het te duur ( +/- 30% duurder dan in nederland) met een lokaal salaris dus bijna niet te doen. De benzine en diesel kosten hier 70 eurocent de liter.

Vrijdag 12 januari
Met een uur vertraging vertrokken van Schiphol. Ik kwam hier aan op Zanderij net voor donker ( 18.30 uur ) Ilse kwam me halen, het is zo mooi als je kind achter het hek staat te juichen, en je haar weer ziet na vier maanden.
Ongeveer 50 kilometer naar Paramaribo een dik uur met een busje, links rijden, maar de chauffeur vindt rechts ook een goede plek op de weg (wegens snelheid en inhalen) Bij huis afgezet en 's avonds nog een uurtje naar 't Vat geweest, dat is een populair terras in het centrum. Om 23.30 lokale tijd naar huis (dus 03.30 nl tijd)

Zaterdag 13 januari
Om 6.30 uur opgestaan voor een twee daagse trip naar de omgeving van Moengo ( oost Suriname ) Dit is het gebied waar rond 1986 een binnelandse oorlog was, veel van de schade is er nog te zien.
In een 8 persoons roze busje onder leiding van George met 6 gillende meiden en Rick. (Ilse, Elise, Shelley, Lisanne, Debbie, Aafke)
Na het avondeten kwamen we erachter dat sprinkhanen ook kunnen vliegen. Jeetje wat kunnen die meiden gillen. Zie foto.
Zaterdagnacht naar een feest in een nabijgelegen Marron dorpje. Dit feest was ter gelegenheid van de dood van een zes weken geleden overleden dorpshoofd. Daarom eerst een kerkdienst daarna zoete koffie met een broodje en toen..... brak het geluid los uit een wand van 10 m2 speakers ook bassen dus. Veel dans, bier en rum. En handtastelijke jongens.

Zondag 14 januari
Zwemmen en varen in de Cotticarivier. Een boswandeling en na de lunch terug naar Par'bo.
's Avonds gezellig met Ilse gegeten bij Chi min.

Maandag 15 januari
6 uur op Ilse moet namelijk om 6.30 uur naar school op de fiets een dik half uur. Ik ben de stad ingegaan voor wat boodschappen, info brommer huur, centrale markt op zoek naar een primus (niet te koop) en oud geld. Het is hier nu de kleine regentijd dus af en toe buien maar vooral warm. Ik ben snel moe en zweet veel, ook als ik stil zit lopen de druppels zweet uit mijn nek en mijn armen.
Maandagavond ging ik mee naar een afscheidsetentje bij een Indische restaurant (Sarinah) rijsttafel wegens het vertrek van een aantal vrienden van Ilse.

Dinsdag 16
Met juf Ilse naar school!!!!!!!!!!!
Wat is dat mooi om je kind met zo'n klas bezig te zien. Ze had voor mij een aantal klusjes bedacht onder andere het kaften van schriftjes en boeken. Ook mocht ik voorlezen uit Matilda van Roald Dahl en helpen met een rekenlesje. Dit is puur genieten als trotse vader.
Haar school ziet er goed uit ook zijn ze een nieuwe vleugel aan het bouwen (8 lokalen)
Na school nog de stad in geweest en helemaal doorweekt thuis gekomen. Helemaal gesloopt (21 uur naar bed)

Woensdag 17 januari (vandaag)
Een rustige dag, ik heb vannacht bijna het klokje rond geslapen en tussen door ontbeten met Ilse. Allerlei huishoudelijk werk zoals de afwas en een bonte en een witte was gedaan. Het huis van Ilse ziet er erg netjes uit ik woon hier nu samen met haar en Eline. Ik ben erachter gekomen dat de huisbaas de drankvooraad van de meiden plunderd. Dat mysterie is nu dus ook opgelost zeker omdat we de rum hebben vervangen voor koude thee.
Vanavond eten we met z'n drieen thuis (amsoi stampot)
Ilse heeft vrijdag vrij en dan gaan we nog iets leuks doen. Lambert komt zaterdagavond aan dus daar ga ik ook nog iets mee ondernemen.

Groetjes en tot de volgende brief!

Rob

foto's
http://www.mijnalbum.nl/Album=WD7HA438

  • 18 Januari 2007 - 17:18

    Lesja:

    He Rob,
    dat klinkt goed zeg! het lijkt net alsof je zelf weer een jonge wereldreziger bent als je je verslag zo leest! Leuk dat je Ilse's ritme/ leven daar zo intensief mee maakt. Hier inderdaad volop wind, windkracht 10 en regen...dus geniet van die zon! liefs voor jullie beide! Lesja

  • 18 Januari 2007 - 07:42

    Merel:

    Klinkt allemaal weer fantastisch ... Geniet ervan, Rob!

  • 18 Januari 2007 - 10:01

    Astrid:

    Even snel een kort bericht. Hartstikke leuk zo.n brief van Rob uit Suriname! Het klinkt allemaal wel erg gezellig. Heerlijk om te lezen. Ik ga nog even de foto kijken.
    Groetjes uit een nat en stormachtig Amsterdam, net als vorige week donderdag maar dan nog erger met regen en nog zwaardere windstoten.
    Knuffels, Astrid

  • 18 Januari 2007 - 11:09

    Wiejes:

    ook op de willems stormt het heftig, moest van astrid kijken maar kan geen verslag uit mijn laptopje krijgen, wacht wel even op steefje, alles gaat dus reuze goed. fantastisch, kan niet wachten op meer nieuws, jongens heel veel plezier, jullie wiesje

  • 18 Januari 2007 - 11:20

    Wiesje:

    ja, ja, effe doorzetten en het lukt, rob wat een leuk verslag, ik merk het al je heb het uitgaans ritme van ilse , hou vol zou ik zeggen e4n genieten hoor !!!!!kussen voor jullie beidjes.

  • 18 Januari 2007 - 13:04

    Steef:

    Lieve Ilse en Rob,
    Wat klinkt het allemaal fantastisch!!!
    Heel veel plezier nog en een heleboel hele dikke kussen, Steef

  • 18 Januari 2007 - 19:08

    Nienke:

    Lieve Rob en Ilse

    Wat ontzettend leuk om het verhaal eens te lezen vanuit rob zijn kant... Echt leuke foto rob voor de klas aan het voorlezen! Geniet van de dagen samen en lambert geniet vanaf zaterdag ff mee... Dikke kus

  • 18 Januari 2007 - 19:51

    Monique V.d. Neut:

    Hoi Rob en Ilse,

    Jawel,ook ik ontvang tegenwoordig je belevenissen in Suriname. Leuk dat je vader nu ook bij je is Ilse. Geniet er maar van saampjes!
    Groetjes van je nicht Monique

  • 19 Januari 2007 - 07:43

    Joost:

    lise en rob leuk dat julli het naar je zin hebt
    dat zo op een bromer gaay tufen is tog anders als een bmw de fotos zijn mooi
    ge niet nog verder en tot gouw joost

  • 19 Januari 2007 - 10:12

    Petra:

    jkkkj

  • 19 Januari 2007 - 10:49

    Petra:

    Hallo Ilse en Rob,
    Hier even een berichtje van mij.Het is weer rustig hier.Gister windkracht 10 ,ben vanaf 11 uur maar binnen gebleven.Heb fitness,zwemmen en Lynn afgezegd. Ik durfde niet naar buiten, het werd ook afgeraden.Er zijn 5 doden gevallen in Nederland en het treinverkeer in Nederland en Duitsland heeft vanaf 3 uur s'middags vrijwel stil gelegen.Wat leuk dat het je zo goed bevalt in het warme Suriname,Rob!En dat je hebt voorgelezen in Ilses klas!Ik hoop dat jullie vandaag iets leuks doen en dat je nog een leuke tijd hebt ,Rob! En Ilse natuurlijk ook!
    Tot schrijfs en tot ziens!
    Petra

  • 19 Januari 2007 - 22:05

    Astrid:

    Hallo Ilse en Rob, even een klein vraagje. Ik heb net Ziezo oftwel mijn schoonzus Maria aan de lijn en zij vroeg zich af of Ilse ooit nog bij Tante Es is geweest. Ik ben ook benieuwd.
    Knuffels van Astrid

  • 22 Januari 2007 - 19:46

    Elisette:

    Wat ontzettend leuk dat je vader even een stukje heeft geschreven. Het geeft weer een heel ander beeld van hoe het daar is. Ik ben ook super trots op je wat je daar zo ver van hier allemaal doet!!
    De foto's zijn echt leuk om te zien.
    We zijn al een beetje aan het aftellen.. het nare is alleen dat als jij terug komt ik met mijn gat op een besneeuwde berg in frankrijk zit!! balen!!
    XX Eli

  • 22 Januari 2007 - 21:33

    Aya:

    hoi lieve rob en ilse, wat leuk om nu van rob het laatste nieuws over jullie te krijgen! De vogel leeft nog en zingt! (het lijkt wel een geheime boodschap vinden jullie niet? )de tijd vliegt ... nog veel plezier die laatst dagen. bye aya

  • 23 Januari 2007 - 11:04

    Jantien:

    hey ilse en papa van ilse,

    wat fijn om te lezen dat het zo leuk is! Ik lees elke keer weer met veel plezier de verhalen!!

    het leukste is dat ik 1 week geleden te horen kreeg dat ik van de zomer mag gaan stage lopen in suriname voor 5 weken in het diakonesseziekenhuis in paramaribo!! En graag wil ik nu natuurlijk zo veel mogelijk van jullie lezen en zien!

    nog heel veel plezier daar!!x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

....

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2007

Aan alle leuke dingen komt een eind....

12 Februari 2007

quiquiba laten zetten!

30 Januari 2007

Fawaka?!

25 Januari 2007

Deel 3 Tijd met mijn papa

23 Januari 2007

Deel 2 Tijd met mijn Papa
Ilse

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 29458

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2012 - 18 Februari 2013

Azië en Oceanië

06 September 2006 - 28 Februari 2007

Suriname

24 Juni 2010 - 30 November -0001

Clipper Stad Amsterdam

Landen bezocht: