Indonesië - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu Indonesië - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu

Indonesië

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 November 2012 | Indonesië, Denpasar

Onze laatste dag van drie weken echt backpacken, over een aantal eilanden van het grootste archipel van de wereld, is nu aangebroken. Vanavond vliegen we naar Nieuw Zeeland op weg naar een nieuw avontuur.

Over Indonesië hadden we al veel gehoord, veel tips, veel to do’s en not to do’s. Deze adviezen natuurlijk goed gebruikt en ook veel heel eigenwijs op onze eigen manier willen doen. Wat ons bij prachtige en minder prachtige dingen heeft gebracht.
We hebben onder andere een tocht gemaakt over Java te beginnen in Jakarta, het oude Batavia. Echt iedereen had al verteld dat Jakarta een drukke, vieze niet heel interessante stad is. Daar hadden ze allemaal gelijk in, dat weten wij nu ook. Hierna meerdere dagen lange tochten gemaakt in treinen en bussen door de rijstvelden heen, dat was overigens prachtig maar ik kreeg er wel houten billen van. We waren op weg naar de Bromo, een vulkaankrater. Het zien van de zonsopgang bij dit maanlandschap was prachtig was ons verteld en ook zeker waar.
Tijdens deze tocht waren we door een tourorganisatortje gekoppeld aan een Pools stel. Zij hadden van horen zeggen dat de volgende vulkaan de Ijen die we zouden beklimmen nog mooier zou zijn wanneer we onze tocht om 01.00 zouden beginnen. Dus om 00.30 ons bed weer uit en bij een paar locals achter op de brommer onder een prachtige sterren hemel op weg naar de krater. Eerst twee uur naar boven klauteren om vervolgens de krater in te kunnen klimmen. Wat ons daar te wachten stond was onbeschrijfelijk. Er is daar een zwavelmeer en een zwavelmijn, als het nog stikdonker is kun je een blauwe gloed zien die boven de hete zwavel hangt. Er klimmen daar mannetjes twee keer per dag naar beneden om vervolgens met 90 kilo aan zwavel op hun rug weer terug naar boven te klimmen en dat allemaal over een steil paadje in een onherbergzaam maanlandschap. Langzaam kwam ondertussen de zon op zodat we daadwerkelijk konden zien waar we terecht gekomen waren, dat maakte het plaatje helemaal af, het meer turquoise, de zwavel geel, de lucht roze en brokstukken in rood, grijs en groen.
Nog dezelfde dag weer op Bali aangekomen…… Eerst weer in ons gammele busje toen werden we opeens gedropt in het publik transfer = met teveel mensen in een te kleine, warme bus waarin ook plaats is voor verschillende soorten insecten….. Toen op een roestende ferry en weer in de volgende bus gedropt. Om dit tot een goed einde te brengen hebben we op een kruispunt een taxi kunnen regelen die ons naar Ubud gebracht heeft. Hier hebben we weer wat rust kunnen vinden en genieten van een zwembad en Engels sprekende mensen. Om ons Indonesië avontuur te eindigen op bounty eilandje Lembongan. Waar Martin en ik samen konden duiken omdat hij ook zijn Padi gehaald heeft op weer een ander eilandje, Gili Trawangnan. We kunnen nu dus ook samen de wereld onder zee verkennen!
Het reizen samen gaat ons goed af, we vullen en voelen elkaar goed aan. Dat maakt dat we een nu ook alweer veel zin hebben in onze nieuwe bestemming, Nieuw Zeeland.
We komen straks aan in Auckland en zullen over zeven weken weer weg vliegen van Christchurch. Ik ben heel benieuwd wat we nu allemaal meegaan maken.

Dikke kus,
Ilse

Voor de spectaculairdere kant van dit verhaal kun je ook Martin zijn pagina lezen; martinopzee.reismee.nl

• 16 November 2012 - 08:09

Liesbeth:

Klinkt als een mooie reis vol avonturen!!

Veel plezoer nog in Nieuw Zeeland en Australie!

X

• 16 November 2012 - 08:09

Liesbeth:

Plezier natuurlijk ;)

• 16 November 2012 - 08:36

Je Zeezusje:

lieve Ilse!

wat een vet verhaal ben natuurlijk poepie jaloers dat ik hiet in het koude nl zit.
    Er is hier ook weer een hoop gebeurt en ik ga je dan ook snel een mail sturen om alles te vertellen.
    Gave foto van jullie op je verjaardag.
    tot snel en veel plezier in nieuw zeeland!

liefs f

• 16 November 2012 - 15:33

Astrid:

Hoi Ilse, wat gezellig weer Waarbenjijnu-berichtjes te krijgen. En dit is helemaal wel een indrukwekkend reisverslag. Wat beleven jullie allemaal een fantastische dingen en je hebt er prachtige foto's van gemaakt. Ik ga straks ook nog even het verslag van je vriendje lezen.
    Heb je mijn felicitatie voor je verjaardag ook nog gekregen? Anders bij deze achteraf nog gefeliciteerd. Ik hou me ook aanbevolen voor bericht uit Nieuw-Zeeland. We hebben hier pas nog de zus en zwager van Saskia in Amsterdam gehad uit Nieuw-Zeeland en hun verhalen maken je ook altijd weer nieuwsgierig naar dat land. Femmy hier uit huis vertrekt ook begin December daar naar toe; misschien komen jullie elkaar tegen, haha?
    Liefs, Astrid

• 21 November 2012 - 09:37

Wouter:

Mooi verslag, mooie foto's maar in Nederland is het ook best leuk hoor;-)

Toch naar Lembonang gegaan. De Mola Mola nog gezien? Hopelijk wel de nudie branches. Die blijven toch erg bijzonder en mooi.

Mooie verslag/foto van de krater en zijn blauwe gloed. Stond je toch niet voor niks op om 0:30u ha ha.

Groetjes,

Wouter.

• 28 November 2012 - 21:34

Pamela:

Hey meis! Wat leuk om dit te lezen allemaal! Ik ben blij te horen dat alles oké gaat daar! Ben erg benieuwd naar de foto's van de krater! Hier gaat alles ok! Marloes heeft het ontzettend naar haar zin in jou huis, ben er al lekker blijven eten en heb je licht maar even gefixed in de keuken! Stiekem hoopt ze dat als je terug komt het huis snel vrij komt. Zij wil er niet meer weg!
    Geniet er nog even van he!
    Xxx pam