Fa waka? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu Fa waka? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse van Paasschen - WaarBenJij.nu

Fa waka?

Door: Ilse van Paasschen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 November 2006 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Weer even een update van mijn zonnige leventje in het verre Suriname.

Vorige week vrijdag was de start van die rally op het onafhankelijkheidsplein. Daar werd een feestje omheen gemaakt dus was niet vervelend om daar te zijn. Een brassband (moest wel aan jullie denken hoor, floor en kenneth) een rockband en later een dj met lekkere muziek. Prima avondje dus die we, heel fout hebben afgesloten in een karaokebar. Flink de longen uit het lijf gezongen, errug goed.

Zaterdag met ELise mee naar de sauna in de fitnessschool. Je zou denken dat je dat hier natuurlijk niet nodig hebt, het is al warm genoeg. Maar er hangt hier zoveel stof in de lucht en dat in combinatie met een koude douche (thuis) leek een sauna me toch ook wel lekker. Heb meteen een abonnement genomen op de fitness, heb namelijk het idee dat ik hier niet echt aan het afvallen met (zeg maar aankomen) Daarbij zijn de Surinamers bijzonder direct in het vertellen dat ze me te dik vinden. Echt ik ben laatst in een week wel vier keer verteld door bijvoorbeeld mijn huisbaas en een moeder op school dat ik toch echt te dik ben. Niet dat ik me er heel veel van aan trek maar leuk om te horen is het toch ook weer niet.
Dus kom helemaal afgetraind thuis :-)

Zaterdagavond kwam Lambert aan! We zijn lekker uiteten geweest en even terrasje gehangen. En allemaal kadootjes uitgepakt die hij voor me mee had genomen. Zo leuk om even een bekend gezicht hier te zien. Ik vond het ook echt leuk om hem mijn leventje hier te tonen.
Op zondag hadden we allemaal plannen ABCDE ;-) We wilden de vogeltjesmarkt bij zien. En met de postboot mee de Suriname rivier op.
De vogeltjes waren nog niet echt wakker toen we aankwamen. Bij zonsopgang (6 uur) komen zangvogelliefhebbers daar namelijk bijeen om de fluitkunsten van hun vogeltjes te demonstreren. Volgens onze reisboekjes moet dit een hele happening zijn en die happening willen wij natuurlijk niet missen. Er zijn wedstrijden tussen de vogels en hierbij gaat ook aardig wat geld om. Elke tsjilp van de picolets, twatwa’s of gelebeks wordt nauwkeurig op een scorebord bijgehouden. De prijs komt toe aan de vogel die de meeste slagen maakt. Een slag is een stukje melodie met een duidelijk begin en einde. Wij dachten dat we wel even een heel fluitorkest te horen zouden krijgen, maar dat viel hard tegen. Er waren hooguit 15 vogels en van de wedstrijden was ook nog niet zoveel te merken toen wij er waren.

Na even bij deze vogels gekeken te hebben, zouden we vervolgens om 7 uur met de postboot meegaan langs de plantages om daar de post te bezorgen. Daarover hadden we eerder in de week al contact gehad met de organisatie, echter toen we bij de boot aankwamen bleek deze al enkele weken defect te zijn. Nouja, dan maar een beetje improviseren en onder genot van een kopje thee en een gebakje bij Torarica zijn we overgegaan naar plan B: met de bus naar White Beach.

Toen hadden we een volgend probleem: waar vinden we de bus? Aan vele mensen gevraagd, waaronder aan iemand van het bus informatie centrum. Maar iedereen vertelde ons hetzelfde: er rijden geen bussen op zondag naar white beach. Dus Taxi Brian gebeld en die wilde ons wel met zijn busje brengen. Wel iets duurder, maar dan konden we i.i.g. nog naar white beach. En wat ben ik blij dat we het gedaan hebben, want wat was het super mooi. Ik vond het een beetje op Caribische Paradijsje lijken alleen het blauwe water moesten we er maar even bij denken. Heerlijk relaxt dagje gehad dus. Lambert moest waarschijnlijk wat slaap inhalen hij heeft zeker 3 uur liggen tukken in mijn hangmat!

Later op de dag kwamen de mensen van de Gongrijpstraat ook nog die waren gewoon met de bus gekomen!!Zo betrouwbaar zijn de Surinaamse inlichtingen hier dus!

Na het zwemmen in het water bij white beach moet je trouwens wel altijd even checken of alle vingers en tenen er nog aan zitten, want de piranha’s schijnen ook vrolijk in het water rond te zwemmen. Er is wel een net geplaatst om ze tegen te houden, maar af en toe glipt er wel eentje doorheen. Ook werd er net een slang uit het water geplukt toen wij besloten te gaan zwemmen. Heel spannend allemaal hier hoor.

En alsof we die dag nog niet genoeg dieren gezien hadden, kwamen we op de terugweg ook nog een dode slang tegen en slingerde een aap / luiaard in de mast. We zijn er namelijk nog niet helemaal uit wat voor een beest het nou was.
Terug in de stad alleen met Lambert roti gegeten en lekker zitten kletsen over van alles en nog wat.

Maandag een afscheidsetentje van Romy. Het is wel jammer hoor want op dit moment vertrekken er een aantal mensen die hier al vanaf mijn begin zijn. Nathalie is donderdag teruggegaan. We zijn wel al over een reunie aan het nadenken bij het kwakoefestival.

Lambert ging dinsdag weer vliegen, ik vond het echt super dat ie even langskwam!

Deze week ben ik tegen een aantal problemen opgelopen op mijn werk. Het is waarschijnlijk een combinatie van de surinaamse manier van werken, mijn eigenwijsheid/brutaliteit en de communicatie hier. Wat er precies allemaal mis is daar kan ik mijn vinger niet op leggen. Maar het komt er op neer dat Rick en ik in een werkgroep zitten om het onafhankelijkheidsfeest te organiseren. En dat eigenlijk al het werk dat we tot nu toe gedaan hebben. Door de directirice opnieuw gedaan is. Ze vond al onze ideeen en plannen fantastische maar deed er niet veel mee. Misschien dat ik het later wat beter kan verwoorden dan krijgen jullie een betere uitleg. Maar ik was wel twee dagen behoorlijk chagerijnig.

Gisteravond even flink gedanst in Millenium heerlijk de school even opzij gezet.

Er staan weer een paar nieuwe foto's op mijn site! En oja jullie kunnen wel gewoon op mijn surinaamse nummer smsen. In het begin kon dat niet maar inmiddels wel!

Heel veel kussen

http://www.mijnalbum.nl/Album=XVJCNGTK

  • 19 November 2006 - 19:27

    Petra Uit Dordt:

    Hoi Ilse,
    Als ik jouw verhalen zo lees, had ik beter naar oma v. P. moeten luisteren! Ze zei altijd dat ik vóórdat ik ging samenwonen eerst een tijdje naar het buitenland moest gaan om te werken. Had ik maar geluisterd! Het is echt heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar.
    Succes met je klas & geniet van je tijd daar!
    Liefs,
    Petra (van der Neut)

  • 19 November 2006 - 20:58

    Henk En Auk.v.d.Star:

    Heb met belangstelling je verhaal gelezen Leuk dat je het fijn vond dat Lambert bij je was.
    Heb inmiddels ook zijn verhalen gehoord met de foto,s erbij.
    Blijf nog maar even genieten van de surinaamse zon want hier wordt het nu toch wel wat frisser.groet Henk en Aukje

  • 20 November 2006 - 10:07

    Floor:

    hi lieve Ilse,
    ik ben blij te horen dat het zo goed met je gaat. Zaten de truitjes goed? En leuk dat je de dvd zo leuk vondt. Wij hebben ook erg gelachen toen we hem gingen opnemen.

    Hier is het erg koud. Helemaal niks aan. Dit weekend met Nienke naar Antwerpen. Erg veel zin in. De volgende keer met z'n drieen. Goed dat je gaat sporten, zal ook wel lekkere ontspanning zijn, zo na je werk.

    Hoorde van Lambert al wat verhalen, maar ben ook erg benieuwd naar zijn foto's. Die van jou zijn erg leuk. Hoe meer, hoe beter.

    Kijk alweer uit naar je volgende verslag.

    Liefs Floor

  • 22 November 2006 - 07:01

    Elisette:

    Wat een boel foto's!! ik ben blij ze allemaal te bekijken.
    Als ik het geld en de tijd ergens vandaan kom halen was ik al drie keer langs geweest!XX Eli

  • 05 December 2006 - 14:25

    Petra:

    Vandaag 5december dus ik wil je even groeten en misschien iets voor je dichten ! Maar dat lukt niet ,denk ik!Ik zit hier op het DAC en er is hier karaoke en vanavond ga ik kaasfonduen!Ik hoop dat jij ook iets leuks gaat doen!Veel plezier en kussen.Tot schrijfs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

....

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2007

Aan alle leuke dingen komt een eind....

12 Februari 2007

quiquiba laten zetten!

30 Januari 2007

Fawaka?!

25 Januari 2007

Deel 3 Tijd met mijn papa

23 Januari 2007

Deel 2 Tijd met mijn Papa
Ilse

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 29429

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2012 - 18 Februari 2013

Azië en Oceanië

06 September 2006 - 28 Februari 2007

Suriname

24 Juni 2010 - 30 November -0001

Clipper Stad Amsterdam

Landen bezocht: